טיפול בפרחי באך
כתבה: דר' איילה בן אלישע, D.N.
אחת השיטות המטפלות בפן הרגשי של המחלה, הטיפול באמצעות תמציות באך.
פרחי באך, הן 38 תמציות פרחים שהוכנו במיצוי במי-מעיין, של פרחים, עצים או שיחים – (למעט תרופה אחת), אשר נועדו לטפל בפרט, ולא במחלה או בתסמיניה, הן נתגלו בדרך של ניסוי ותעייה, ע"י רופא מדיציני בשם דר' אדוארד באך, בשנות הארבעים של המאה העשרים. באך, חילק את התרופות ל-7 קבוצות של מצבי נפש, כאשר כל קבוצה מייצגת מצבי קונפליקט בסיסיים, המונעים בעדנו להיות אמתיים עם עצמנו, ומערערים את בריאותנו.
הקבוצות הן: פחד, חוסר וודאות, עניין בלתי מספיק במציאות עכשווית, רגישות יתר להשפעות חיצוניות ולרעיונות, ייאוש או דיכאון, דאגת יתר לרווחת הזולת. בכל קבוצה יש תת חלוקה עם הבדלים דקים בין תמצית לתמצית. זוהי שיטה אנרגטית, השייכת לתחום רפואת התדרים ונועדה לאזן את התדר הרגשי של מצבים אלו, ומשתלבת היטב ככלי משלים בפסיכותרפיה ההוליסטית ולמעשה בכל השיטות המשלימות, המטפלות בפן הרגשי.
האבחון מתבצע באמצעות תישאול מדוקדק, בידי איש מקצוע מיומן, למרות שבאך עצמו התכוון שכל אדם יוכל להתאים לעצמו תמציות כאוות נפשו.. פרחי באך אינם בעלי פעילות פרמקולוגית, ואינם מתנגשים עם טיפולים אחרים. הם מתאימים לשימוש לכל שכבות הגיל, ואף לבעלי חיים ולצמחים. יחד עם זאת, תיתכנה ריאקציות במהלך הטיפול, המצריכות ליוויו של איש- מקצוע. אופן השימוש השכיח הוא 4 טיפות, 4 פעמים ביום במים, כשהפעם הראשונה עם הקימה והאחרונה לפני שינה.
מי היה דר' אדוארד באך???
אחת האמירות המבטאות את הפילוסופיה שלו היא – "בריאות תלויה בכך שנחיה בהרמוניה עם נשמותינו" (או במילים אחרות – נפש בריאה בגוף בריא)
ד"ר אדוארד באך (1886 – 1936) – ד"ר באך (יש לבטא את שמו – אדוארד באטץ')
היה רופא מדיציני והומיאופת אשר הקדים את זמנו. הוא בילה חייו בחיפוש אחר שיטת הריפוי הטהורה ביותר. נולד בוולש, על אף עדינותו המרובה חש קרבה מרובה לטבע וחיפש את שיטת הריפוי תוך התבוננות בטבע.
הוא האמין, כי הגישה שלנו ממלאת תפקיד חשוב בשימור בריאותנו ובהחלמה ממחלה. כשמת, בשנת 36, השאיר אחריו 38 תמציות שהוכנו במיצוי במי-מעיין, של פרחים, עצים או שיחים – (למעט תרופה אחת). תרופות אלה, נועדו לטפל בפרט, ולא במחלה או בתסמיניה, הן נתגלו בדרך של ניסוי ותעייה, כיום, נעשה בהן שימוש נרחב ברחבי העולם, בידי אנשים פרטיים, מטפלים, פסיכיאטרים, יועצים, רופאי שיניים ועוד.
מרכז באך, המצוי עד היום בורנון שבוולש, מקבל אלפי עדויות ליעילות תרופות אלה. מטרת התרופות היא לספק תמיכה נפשית לחולים במהלך מאבקם במחלה, על ידי התמודדות עם גורמים רגשיים כגון: פחד, דיכאון, חרדה, טראומות מן העבר וגורמים נוספים אשר עלולים, לעיתים, להאט או למנוע את תהליך הריפוי.
ניתן להשתמש בתרופות אלה, גם כטיפול מונע בתקופות של סטרס (דחק) והן מועילות במיוחד לאנשים אשר חשים עייפות כללית או תחושה כללית לא טובה, ללא אבחון מדויק, או מבלי שידעו לשים אצבע על הגורם.
תמציות באך, בטוחות לשימוש והן אינן ממכרות. ניתן לנוטלן כטיפול נפרד או בנוסף לתרופות אחרות, או לטיפולים אחרים. אין הן מתנגשות עם תרופות אחרות או טיפולים אחרים.
כמובן שאין משתמשים בהן כתחליף לטיפול רפואי הולם. ועיקרן – טיפול תומך.
באך, גילה 38 תרופות, אשר כל אחת מהן מיועדת למצב רגשי או מנטלי. משום כך, סביר מאוד להניח, ששני אנשים הלוקים בארטריטיס, יטופלו בשתי תרופות שונות לחלוטין. לרב, כמובן, תרופה אינה מורכבת מתמצית אחת, והטיפול מצריך אבחון ותשאול מדוקדקים.
רבים שואלים עצמם, אם לתרופות אלה, יש השפעת פלסבו. קרוב לוודאי שכמו לכל תרופה אחרת. יחד עם זאת, תרופות אלה פועלות גם על בעלי חיים, תינוקות ואפילו צמחים. התרופות פועלות גם על אנשים ספקניים, המתייחסים אליהן כאל מוצא אחרון.
ניתן לשמר את התמציות עד חמש שנים. הפילוסופיה של אדוארד באך, פשוטה, אך בו זמנית עמוקה, ומתבססת על התבוננות על בני אדם. לפי ראייתו של ד"ר באך, מחלה, נובעת מהתנגשות בין ה"אני הרוחני שלנו לגופני", בריאות ואושר הם תוצאה של הרמוניה בין צדדים אלו. כך למשל, לדבריו, לא משנה במה אנו עובדים (צביעה, משק בית, גינון), אם אנו אוהבים את עבודתנו, זו המלאכה שעלינו לעשות בעולם זה.
מחלה היא תוצאה של הפרעות לביצוע מטרתנו בחיים, הפרעות אלה, יכולות להיות כאשר ספקות, פחדים או אדישות חודרים לנפשנו. באך, חילק את התרופות ל-7 קבוצות, כאשר כל קבוצה מייצגת מצבי קונפליקט בסיסיים, המונעים בעדנו להיות אמיתיים עם עצמנו.
הקבוצות הן: פחד, חוסר וודאות, עניין בלתי מספיק במציאות עכשווית, רגישות יתר להשפעות חיצוניות ולרעיונות, ייאוש או דיכאון, דאגת יתר לרווחת הזולת. בכל קבוצה יש תת חלוקה עם הבדלים דקים בין תמצית לתמצית. למשל, בקבוצת הפחד – ישנה תמצית המיועדת לפחד עמוק עד אימה (ורד הסלע), לפחד ממקור בלתי ידוע (פרח הקוץ – מימולוס), לפחד מאובדן שליטה (דובדבן) ולפחדים בלתי מוסברים (Aspen – צפצפה).
להלן מספר הגדרות יסוד על פי דר' באך:
אנרגיה:
תנודה או ויברציה שכל חי, צומח או דומם מפיקים, משקפים ומקרינים.
מצב אנרגטי:
כל תחושה ככעס, שמחה, עצב וכו', שכל אחת מהן מייצגת תדר שונה.
ישנם צמחים שהתדרים שלהם זהים לתדר האנרגטי של (ויברציות) של מצבים רגשיים ומנטאליים אצל האדם. ביציאה מהאיזון האנרגטי, יש צורך בסוג אנרגיה מסוים, כי בד"כ יש חוסר בו, ואזי זקוקים לאנרגיה להשלמת החסר.
התמצית המתאימה תשלים את מצב החוסר.המים- הכלי הטוב ביותר לקליטת אנרגיה.
כל אדם מורכב מנפש, גוף ושכל:
הנפש: האני האמיתי, הנצחי וחלק מהאלוקות שבבסיסה קיימת אהבה אוניברסלית.כל פעולה כנגד השלמות, נוגדת את הבריאה, והיות וכל אחד מאיתנו הנו חלק מהשלמות, ושלמות בפני עצמה, הרי שכל פעולה נגד השלמות או אחרים, פוגעת בנו עצמנו. לאדם יש דרישות וצרכים פנימיים רבים, סגנון חיים מטורף הדורש ביצועים רבים ומוצלחים, כשהשכל והנפש פועלים בהרמוניה, יכול האדם להיות שלם, בריא, מאושר וללכת בהיגיון לקראת המטרה, אבל כשיש קונפליקט בין הנפש לגוף והאיזון מופר: ברמה הנפשית - מצב רוח
ברמה הפיזית - מחלה
הגוף: משכן הנפש (הנשמה) ויש לייחס לו חשיבות רבה.
צריך לשמור על ניקיונו, תזונה מתאימה, שתיה ממי נביעה (זורמים), שינה לא מרובה מדי, מקלחות לא חמות מדי ולא קרות מדי ולשמור ככל המתאפשר על משכן פיזי נאות וטוב.
שכל (אישיות): תוצאה של חוויות שספגנו, חינוך, סביבה, איכות חיים, השכלה וצורת חשיבה.
דברים אלו הם שקובעים את מטרת התנועה – התקדמותנו במהלך החיים.
האמצעים יכולים להיות מוטעים וזה קורה בגלל פירוש לא נכון של השכל את החוויות שספגנו (לדוגמא: ילדים מוכים עלולים להיות לימים הורים מכים).
חזרה לאיזון מאפשרת לנו לנוע, לשנות את המטרה כמו את האמצעים להשגתה.
השכל מלמד אותנו אודות ההגיון הפרטי ועל הדרך שבחרנו להתמודדות עם המטרות, בהתייחס לטראומות אשר התרחשו בעבר ואשר נחרטו במוח.
השכל הנו המכשיר להגשמה ולביצוע.
השימוש בתמציות – שמוש בידע המצוי בתמציות כדי להזכיר למודעות את הבעיות שהדחקנו ולהחזירנו לאיזון.
מחלה:
תוצר סופי של בעיה במישור המנטאלי (השכלי). תוצאה של קונפליקט בין השכל והנפש. חוסר הרמוניה.
טיפול סימפטומטי כמו שימוש בתרופות, מדכא את התופעות החיצוניות כמו חום, פריחות, פצעים וכו', אך אינו פותר את שורש הבעיה שמקורה לא בגוף הפיזי אלא בנפשי. דיכויים של הסימפטומים מאפשר למחלה לחדור עמוק יותר ולהחמיר.
תפקידה של המחלה כמו הכאב הם לאותת לנו שמשהו לא תקין.
סבל מנטאלי כפחד שנאה, קנאה, גאווה וכו', מורידים את כח החיות שלנו ומאפשרים למחלה להופיע ולתקוף.
כל התכונות מכוונות לפעילות ולהשגת מטרותינו בחיים; במהותן הן נכונות וחיוביות אך כשסוטים מהחיובי שבהן, פוגעים אנו בעצמנו ובאחרים.
כל מחלה ומחלה, מנזלת ועד איידס, למעט תאונות, הן מחלות שמתחילות בנו עצמנו, ולכן בסיס הטיפול היא היכולת שלנו לרפא את עצמנו, כלומר לקחת אחריות על בריאותנו ולא להטילה על כתפי הרופא.
"אם האדם יכול לקלקל את מצבו הגופני, הוא גם יכול לתקנו" (דמוקרטס)
המחלה היא תופעה טבעית, ואם זה כך הטבע וכוחות הגוף הינם הלוחמים" (היפוקרטס)
"יש לא מעט חולים שחזרו לאיתנם למרות מצבם החמור הודות לסיפוק ועקשות רוחם.
מאשר מטוב ליבו של הרופא" (היפוקרטס)
"תפקיד המטפל הוא להוביל את האדם לאותה רמת שיפור שתביא אותו ליכולת
התמודדות עצמאית עם מצבו" (ד"ר באך)
"בני האדם מתפללים ומבקשים לעצמם בריאות מהאלוקים אולם אינם מעלים בדעתם ששמירת הבריאות נתנה להם ע"י האלוקים לידיהם הם" (דמוקרטס)
בשעה שנו מזיקים לזולת, אנו למעשה מזיקים לעצמנו.
השכל מכוון לכיוון מטרותינו.
אנו משתדלים לאזן שכל, גוף ונשמה.
מחלה אם כן תוגדר לחוסר הרמוניה בין אחד לחלקים האמורים.
מחלה הינה סטייה של מצב מנטאלי, פגיעה בהתארגנות תפקוד המוח כתוצאה ממחשבות. הריפוי יבוא רק ע"י הסרת הגורם האמיתי בכך שנחזיר את האדם למצבו המאוזן החיובי מבלי לתקוף אותו.
התמציות אינן כנגד תכונה מסוימת אלא בעד אותה תכונה והן באות לחזק את התכונה ולא לסתור אותה.
לקושי ולסבל שבמחלות, תפקיד חשוב בחישול, חינוך וחיזוק האדם ומאפשרת בידו הזדמנות להתפתח ולהתקדם. זהו מצב הדורש מאיתנו גיוס הרזרבות כדי לעשות בדק בית על מנת לצאת מהמצב חזקים יותר ולהתקדם לאיכויות גבוהות יותר בדרך שבה בחרנו.
סימפטומים למחלה אינם בהכרח האינדיקציה לטיפול.
תרופות נכונות לא יגרמו לריאקציות חזקות ובלתי נעימות ואין הן מזיקות.
התחשבות באחרים או בעיותיהם עלולים לגרום לאדם לנהוג שלא על פי קולו הפנימי וזה עלול להביא לקונפליקט של הנפש המתבטא בשנאה, כעס, פחד וכו'.
התנהגות טיפוסית המופיעה בזמן בריאות, תחזור על עצמה גם בעת מחלה; אדם מפונק יהא בזמן מחלה גם מפונק אם כי באופן מודגש יותר.
הקשר שבין גוף לנפש:
קשר שבין גוף לנפש, מוכר כיום גם לרפואה הקונבנציונאלית וקיימת מודעות גוברת והולכת להשפעתו של מצב מנטאלי על מצב בריאותי. אמנם אין אנו יודעים עדיין בוודאות כיצד המנגנון פועל, אבל כל החוקרים שבדקו את הנושא יודעים בבירור שמדובר בתהליך רצוף המקשר בין שני קצוות אירועים: בקצה האחד שרשרת של אירועים נפשיים כמו אישיות אירועים ובקצה השני הבעיה הגופנית – מחלה.
תמציות פרחי באך
- AGRIMONYאבגר - דאגות ועינויי נפש מסתתרים מאחורי פנים אמיצות," הליצן הבוכה"
- ASPEN- צפצפה - פחדים בלתי ניתנים להסבר, חרדות ודאגות ממקור לא ידוע.
- BEECH- אשור - חוסר סובלנות, ביקורתיות ושיפוט חפוז
- CENTAURY – דרדר - כוח רצון חלש ותלותיות
- CERA TO - קורנית - חוסר ביטחון עצמי וטיפשות, חיפוש עיצה ואישור מן הזולת.
- CHERRY PLUM - דובדבן הבר - פחד מפני איבוד שליטה ועשית דברים מחרידים
- CHESTNUT BUD - ניצן הערמון - כישלון ללמוד מהניסיון והתעלמות מלקחי החי ים
- CHICORY - עולש - רכושנות, אהבה עצמית ורחמים עצמיים
- CLEMATIS - זלזלת - אדישות, חולמנות ופיזור נפש
- CRAB APPLE - תפוח בר - תרופת טיהור, למקרים של עגמת נפש, ייאוש גועל עצמי וחוסר אהבה עצמית
- ELM - בוקיצה - רגשות אי - התאמה זמניים, דכדוך ותשישות שמקורה בשאיפה לשלמות יתר
- GENTIAN - ערבז - ספקות, דכדוך וריפיון ידיים, תמצית מניעה.
- GORSE-אלגומין-חוסר תקווה וייאוש
- HEATHER אברש - אהבה עצמית מופרזת (אגוצנטריות)
- HOLLY - אדר מצוי - תמצית בוררת - שנאה, קנאה, צרות עין וחשדנות. תמצית בוררת
- HONEYSUCKLE - יערת הדבש - עיסוק יתר בעבר, נוסטלגיה וגעגועים לבית
- HORNBEAM - אלה לבנה - עייפות, תשישות ואפיסת כוחות 'נפשית וגופנית. עייפות יום א'- קושי להתחיל את היום.
- IMPATIENS - "אל תיגע בי" - חוסר סבלנות, רגזנות ומתיחות נפש קיצונית
- LARCH - ארזית - חוסר ביטחון עצמי, תחושת כישלון ודכדוך
- MIMULUS - פרח הקוץ - פחד או חרדה ממקור ידוע
- MUSTARD – חרדל - דיכאון, מלנכוליה וקדרות בלתי מוסברים, באים וחולפים כעננה.
- OAK - אלון - דכדוך וייאוש של אנשים שאינם מרימים ידיים
- OLIVE - זית - תשישות קיצונית ועייפות נפשית
- PINE - אורן - רגשי אשמה, דכדוך וגינוי עצמי-הענשה עצמית.
- RED CHESTNUT - ערמון אדום-פחד מופרז וחרדה לזולת
- ROCK ROSE - ורד הסלע- בהלה, אימה ופחד קיצוני
- ROCK WATER - מי סלע-(או מי מעיין) דיכוי עצמי, התכחשות והקרבה עצמית
- SCLERANTHUS - נוקשן-חוסר ביטחון, חוסר החלטיות, היסוס ואי איזון: התלבטות בין שתי אפשרויות
- STAR OF BETHLECHEM - כוכב בית לחם-לאחר הלם גופני או נפשי, או רוחני.
- SWEET CHESTNUT - ערמון מתוק- ייסורי נפש קיצוניים חוסר תקווה ויאויש. תמצית מקלה.
- VERVAI N – ורבנה-מתח נפשי, תחושת לחץ והתלהבות יתר-"נושא הלפיד"
- VINE - גפן-שתלטנות, חוסר גמישות ושאפתנות יתר.
- WALNUT - רגישות יתר לרעיונות, להשפעות חיצוניות, ולהתנתקות מקשרים.
- WATER VIOLET חבצלת המים-גאווה והתנשאות מתוך אצילות נפש
- WHITE CHESTNUT - ערמון לבן-מחשבות לא רצויות, שאינן מרפות, ויכוחים פנימיים, "דיסק שחוק"
- WILD OAT - שיבולת שועל-תמצית בוררת: חוסר וודאות לגבי הצעדים שיש לנקוט בחיים, פרשת דרכים, התלבטות בין מספר אפשרויות, תמצית בוררת. לטיפוס פאסיבי
- WILD ROSE - ורד הבר- השלמה ואפטיה
- WILLOW - ערבה- רגשות טינה ומרירות
- RESCUE REMEDY - תרופת ההצלה - תרופת ההצלה. שילוב סינרגסטי של 5 תמציות: cherry plum,rock rose, clematis, star of bethlehem ,red chest nut - שנועד להקל במצב הלם ולחץ קיצוני מכל סוג שהוא- לפני בחינות, ניתוח, משפט או כל אירוע בעל משמעות, וכן לאחר קבלת ידיעה לא משמחת או בכל מצב של טראומה או ערעור שיווי המשקל הפנימי.
- משחת ההצלה: תרופת ההצלה בתוספת crab-apple- למצבי טראומה של העור ולהרגעתו.